Dan Jurgens er «Årets Greenkeeper”

Av: Veronica Nygaard  |  Publisert: 6. november 2023  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Norges Golfforbund og Norwegian Greenkeepers Association (NGA) deler sammen ut to utmerkelser til to greenkeepere som har utmerket seg det siste året. Det deles ut én pris til en person som har utmerket seg i det grøntfaglige arbeidet på sin klubb, men som også klarer å spre sin kompetanse utad. Den kalles «Årets greenkeeper». I år er det Dan Jurgens, headgreenkeeper ved Kragerø Golf, som får utmerkelsen.

Heldigvis for oss golfere i Kragerø så bosatte Dan seg i Kragerø i 2001 og bor i dag kun 100 meter fra tee 13.

–Med sin dedikasjon, kunnskap og erfaring, er Dan en sentral person for at vi har en golfbane med meget god kvalitet i dag. Vi er veldig godt fornøyde med utviklingen av banen, og ser at vi bedrer kvaliteten år for år, sier Terje Wilhelmsen, daglig leder i Kragerø Golf.

Dan Jurgens har vært sterkt delaktig helt siden etableringen av golfbanen i 2002. I tillegg til hovedbanen, har Dan og greenkeeperne også ansvaret for vedlikehold av en korthullsbane, minigolf og tennis/padel, samt uteområder på anlegget. Med seg i teamet har han med seg fire heltidsansatte, mens antallet triples i sommerhalvåret.

–Dette er en veldig hyggelig anerkjennelse, og viser at alt det harde arbeidet greenkeeper-teamet på Kragerø Golf gjør blir lagt merke til. Dette er også en inspirasjon til å fortsette utviklingen av banen, som jo har fått mye positiv oppmerksomhet den siste tiden, sier Dan Jurgens.

I slutten av oktober ble det kjent at Kragerø Resort gikk til topps i den prestisjetunge kåringen Europas beste golfhotell arrangert av World Golf Awards, og resorten har i en årrekke blitt kåret til Norges beste resort.

–Dette hadde vi aldri oppnådd uten topp kvalitet på golfbanen, og jeg er takknemlig for å jobbe med en så positiv, fleksibel og kunnskapsrik headgreenkeeper som Dan. Denne prisen er i høyeste grad fullt fortjent, sier Wilhelmsen.

Det var Per Henrik Rydning som tok imot utmerkelsen på vegne av Dan under Golftinget på Gardermoen i helga.